Hur skriver du den bästa metabeskrivningen?
Vad är en metabeskrivning?
Metabeskrivningen är den lilla biten text som du ser under rubriken i sökresultaten i sökmotorerna. En metabeskrivning ska vara en kort beskrivning av vad den aktuella landningssidan handlar om. Det är alltså ingenting som visas på din webbplats utan det visas i sökmotorernas resultat.
Till höger kan du se hur en metabeskrivning kan se ut och i vårt exempel sökte vi på ”Tactical Digital”. Du har med absolut största sannolikhet stött på metabeskrivningar x antal tusen gånger i dina dagar och nu vet du även vad det kallas.
Se på metabeskrivningen som en pitch av din sida. Där du med hjälp av max 150 tecken ska sammanfatta din sida på absolut bästa sätt och skapa ett intresse hos personen som genomfört sökningen.
Behövs det en metabeskrivning på varje sida?
Ja! Varje sida på din webbplats måste ha en unik metabeskrivning. Lägg märke till ordet unik, du kan alltså inte skriva en metabeskrivning och sedan kopiera och klistra in på dina övriga sidor.
Tänk på vad vi skrev i det tidigare stycket, att du ska tänka på att en metabeskrivning är en pitch av din sida. Då kan du ju såklart inte ha en likadan metabeskrivning på flera olika sidor. Det behövs unika pitchar för varje sida.
Men sen tänker vi inte sitta och skriva att du som har en stor webbplats, exempelvis en e-handel, ska sitta och skriva en helt unik metabeskrivning för alla dina 1000 produkter. I det fallet kan det räcka att byta ut produktnamnet men det är ett undantagsfall, du som inte har den mängden sidor på din webbplats slipper inte undan.
Vad händer om jag inte skriver en metabeskrivning?
Om du väljer att strunta i vår rekommendation att skriva en metabeskrivning för varje sida så kommer Google att välja en åt dig. Google kommer att välja en bit text som finns på din sida och använda det som sidans metabeskrivning.
Det låter väl bra, visst? Då slipper man ju skriva beskrivningar? Nja. Saken är den att dessa, av Google skapade, metabeskrivningar ytterst sällan blir bra. Därför är det värt att lägga ner den tiden och tankekraften som krävs, även på de sidorna som kanske inte är huvudfokus för dig.
Är en metabeskrivning en rankingfaktor?
Det korta svaret är: Nej, en metabeskrivning är inte en rankingfaktor för SEO, vilket du kan läsa John Mueller från Google säga här. Åtminstone inte direkt, en metabeskrivning kan däremot indirekt påverka din ranking i sökmotorerna.
En välskriven metabeskrivning som lockar in besökarna till webbplatsen ökar sannolikheten för att fler människor ska klicka på just din webbplats i sökresultatet. Detta påverkar din webbplats CTR (Click Through Rate) alltså, procentuellt, hur många av de som ser din webbplats i sökresultaten som klickar in sig.
Sammanfattningsvis så är alltså inte metabeskrivningar en rankingfaktor men de kan ha en positiv inverkan på dina SEO-resultat i stort.
10 tips för hur du skriver den bästa metabeskrivningen
1. Håll din metabeskrivning inom teckenramarna
Finns där några saker att tänka på kring antalet tecken? Ja, det gör det. Din metabeskrivning ska inte vara längre än 155 tecken. Det finns även en pixelstorlek att ta hänsyn till (920 px). Vår erfarenhet är dock att så länge du håller dig till ca 150 tecken så sitter du säkert i båten.
Ifall du skriver en metabeskrivning som är för lång eller för kort så kan det resultera i att din metabeskrivning kapas eller att Google genererar en åt dig och som tidigare nämnt i texten så vill du inte det.
2. Skriv unika metabeskrivningar, Google hatar duplicerat innehåll
Skriv en unik metabeskrivning för varje enskild landningssida på din hemsida. Är det någonting som Google inte tycker om så är det duplicerat innehåll. Med det sagt, duplicera inte beskrivningar utan skriv unika sådana.
Undantaget är om du har en webbplats med flera liknande produktsidor, t.ex. Då kan du duplicera, ifall du byter ut produktnamn.
3. Skapa metabeskrivningar för samtliga sidor på din webbplats
Skapa metabeskrivningar för alla sidor. Ifall du inte skriver någon metabeskrivning alls så kommer Google att välja ut en del av texten som metabeskrivning, detta blir ytterst sällan bra.
4. Använd dig av CTA:s
Uppmuntra potentiella besökare till att besöka din sida genom att använda dig av CTA:s (Call to actions). Exempel på CTA:s i din metabeskrivning kan vara “Testa idag..” “Läs mer..”.
5. Skriv det viktigaste först
Försök få in det viktigaste först. Den viktigaste delen i din beskrivning bör finnas inom metabeskrivningens första 60 tecken. Med andra ord så bör du ha fått med din USP, sökord och/eller CTA i dina första 60 tecken.
6. Använd gärna sökord i din metabeskrivning MEN don´t overdo it
Skriv gärna med sökord men don’t overdo it. Din metabeskrivning ska vara välskriven och locka besökaren till att besöka din sida. Det är aldrig negativt att få in sökord i beskrivningen men ”tryck” inte bara in sökord för att du ska, precis som när det kommer till alla typer av text för SEO.
7. Sammanfatta din sidas innehåll
Tänk på din metabeskrivning som en pitch. Den ska sälja in varför någon ska vilja klicka in på just din sida och vad de kan hitta när de klicka in på den.
8. Använd dig USP:ar
Presentera en lösning eller en usp som du har. Du ska ge användaren en anledning till att klicka på just din just din sida. Den här anledningen kan vara en lösning på användarens problem, kanske en fördel med din tjänst eller produkt eller för den delen ett riktigt, riktigt bra erbjudande.
9. Använd skiljetecken om det behövs
Om du vill eller behöver så kan du dela upp din beskrivning med skiljetecken så som kolon eller binderstreck men undvik understreck i din beskrivning.
10. Var korrekt
Var korrekt – Var noga med att informationen som står med i din metabeskrivning stämmer överrens med den som finns på din faktiska sida. Att försöka med click-baits eller liknande för att lura in besökaren på din sida är ingen bra idé och kan leda till att Google straffar din sida.