Vad är Google Analytics 4?
Google Analytics 4, förkortat GA4, är den senaste versionen av Googles omåttligt populära analysverktyg – Google Analytics.
I den uppdaterade versionen så har Google lagt till ett flertal nya funktioner. Detta för att den data du samlar in ska vara än mer pricksäker, ge dig möjligheten att förstå dina kunder på helt nya nivåer och för att ta din marknadsföring till nästa nivå.
I motsats till den tidigare versionen av Google Analytics, Universal Analytics, som var baserad på sessions och sidvisningar, är GA4 baserad på en händelsebaserad modell.
Det betyder att varje interaktion som en användare gör på en webbplats eller app spåras som en händelse. Detta ger en mer detaljerad och djupgående analys av användarbeteenden.
Varför bör man arbeta med GA4?
Som företagare och ägare av en webbplats så är det viktigt att du håller dig uppdaterad kring de senaste trenderna och verktygen inom digital marknadsföring.
Ett verkligt nyckelverktyg när det kommer till att spåra och mäta din webbplats prestanda och dina besökares engagemang är GA4.
Genom att använda dig av Google Analytics 4 så kan du dra insikter kring t.ex dina besökare, hur de beter sig och vad de är intresserade av. Du kan också lära känna dina målgrupper på ett helt nytt sätt och med det anpassa din webbplats och innehåll ut efter dina besökare.
Dessa förändringar kan i slutändan leda till ett större klirr i kassan.
Verktyget är dessutom helt gratis att använda.
Visste du det här om GA4?
300
14
500
100
Vad leder arbete med Google Analytics 4 till?
Google Analytics 4 (GA4) kan resultera i flera olika typer av insikter för företag som använder plattformen för att spåra och analysera användarbeteenden på webbplatser och appar.
Detta inkluderar en förbättrad användarupplevelse, bättre kännedom kring målgrupper, förbättrade resultat för samtliga marknadsföringsinsatser oavsett om det gäller annonsering eller SEO.
Att sedan arbeta med och optimera dessa områden kommer att leda till en större nöjdhet bland webbplatsens besökare och i slutändan fler konverteringar, vilket i de allra flesta fallen leder till ökade intäkter.
Varför ska man samarbeta med Tactical Digital kring GA4?
Det kan vara både svårt och tidskrävande att implementera och arbeta löpande med Google Analytics 4.
Vi har den kunskap och expertis som krävs för att se till att din implementering av Google Analytics 4 går smidigt. Vi har erfarenhet av 100-tals implementationer av GA4 och utbildar och föreläser även inom ämnet.
Oavsett om du behöver hjälp med att konfigurera dina kontoinställningar, sätta upp spårning eller skapa anpassade rapporter finns vi här för att hjälpa dig.