Google Analytics 4 (GA4) - Allt du behöver veta

Vad är Google Analytics 4?

Google Analytics 4, förkortat GA4, är den senaste versionen av Googles omåttligt populära analysverktyg – Google Analytics.

I den uppdaterade versionen så har Google lagt till ett flertal nya funktioner. Detta för att den data du samlar in ska vara än mer pricksäker, ge dig möjligheten att förstå dina kunder på helt nya nivåer och för att ta din marknadsföring till nästa nivå. 

I motsats till den tidigare versionen av Google Analytics, Universal Analytics, som var baserad på sessions och sidvisningar, är GA4 baserad på en händelsebaserad modell.

Det betyder att varje interaktion som en användare gör på en webbplats eller app spåras som en händelse. Detta ger en mer detaljerad och djupgående analys av användarbeteenden.

Varför bör man arbeta med GA4?

Som företagare och ägare av en webbplats så är det viktigt att du håller dig uppdaterad kring de senaste trenderna och verktygen inom digital marknadsföring.

Ett verkligt nyckelverktyg när det kommer till att spåra och mäta din webbplats prestanda och dina besökares engagemang är GA4.

Genom att använda dig av Google Analytics 4 så kan du dra insikter kring t.ex dina besökare, hur de beter sig och vad de är intresserade av. Du kan också lära känna dina målgrupper på ett helt nytt sätt och med det anpassa din webbplats och innehåll ut efter dina besökare.

Dessa förändringar kan i slutändan leda till ett större klirr i kassan.

Verktyget är dessutom helt gratis att använda.

Visste du det här om GA4?

300

Så många unika målgruppssegment kan du skapa i GA4, vilket ger dig möjlighet att nå ut till väldigt specifika målgrupper

14

Månader kan du lagra din data i Google Analytics 4, detta gör att du kan analysera dina besökares beteende över tid

500

Events kan du spåra per användarsession. Detta gör att du kan följa dina besökare genom hela deras besök på din webbplats eller app

100

Unika custom definitions kan existera i ett GA4 konto. Detta gör att du kan skräddarsy din spårning och rapportering efter dina unika behov

Vad leder arbete med Google Analytics 4 till?


Google Analytics 4 (GA4) kan resultera i flera olika typer av insikter för företag som använder plattformen för att spåra och analysera användarbeteenden på webbplatser och appar.

Detta inkluderar en förbättrad användarupplevelse, bättre kännedom kring målgrupper, förbättrade resultat för samtliga marknadsföringsinsatser oavsett om det gäller annonsering eller SEO.

Att sedan arbeta med och optimera dessa områden kommer att leda till en större nöjdhet bland webbplatsens besökare och i slutändan fler konverteringar, vilket i de allra flesta fallen leder till ökade intäkter. 
 

Varför ska man samarbeta med Tactical Digital kring GA4?

Det kan vara både svårt och tidskrävande att implementera och arbeta löpande med Google Analytics 4. 

Vi har den kunskap och expertis som krävs för att se till att din implementering av Google Analytics 4 går smidigt. Vi har erfarenhet av 100-tals implementationer av GA4 och utbildar och föreläser även inom ämnet.

Oavsett om du behöver hjälp med att konfigurera dina kontoinställningar, sätta upp spårning eller skapa anpassade rapporter finns vi här för att hjälpa dig.

Hur arbetar vi med Google Analytics 4?

Möte

Vi bokar in ett möte där vi diskuterar uppsättningen av ert GA4-konto, vilka händelser på er site ni vill spåra och rapportering kring er insamlade data.

Uppsättning av GA4-konto samt GTM

Vi sätter upp ert GA4-konto och kopplar ihop kontot med Google Tag Manager enligt “best practice”. Vi ser till att GA4 samlar in data kring era besökare på ett korrekt sätt, så att vi sedan kan komma igång med att sätta upp spårning och skapa rapporter.

GA4 Audit

Vi utför en audit inne i GA4 – det kan handla om allt från filtrering av interntrafik, länkning till andra kanaler, skapande av “custom definitions” till specialanpassade vyer inne i GA4-kontot.

Spårning efter önskemål (GA4 Events)

När GTM är på plats sätter vi upp spårning för unika händelser som sker när besökare är inne på er webbsida. Det kan handla om exempelvis inskickade kontaktformulä, externa länkklick, e-handelsspårning (Bl.a. köp, lagt i varukorgen) etc.

Kontakta oss idag för hjälp med GA4 - direkt.

    Frågor och svar kring GA4

    En av de största skillnaderna mellan GA4 och Universal Analytics är att GA4 använder en händelsebaserad modell istället för sessions och sidvisningar. GA4 har också förbättrade funktioner för datasekretess och ger användare bättre kontroll över datahantering.
    En händelse i GA4 representerar en användarinteraktion på en webbplats eller app, till exempel att en användare klickar på en knapp, fyller i ett formulär eller spelar in en video. Händelser används för att spåra och analysera användarbeteenden på en mer detaljerad nivå än sessions och sidvisningar.
    Du kan samla in data med GA4 genom att lägga till en spårningskod på din webbplats eller app. Spårningskoden skickar data till GA4 som kan användas för att spåra och analysera användarbeteenden.
    Några av de nya funktionerna i GA4 inkluderar användaröversikt, som ger mer detaljerad information om användarna och deras beteenden, förbättrad datasekretess och bättre kontroll över datahantering, samt nya rapporter och visualiseringar.
    GA4 kan hjälpa ditt företag genom att ge er en bättre förståelse för användarbeteenden på er webbplats eller app, vilket i sin tur hjälper till att förbättra era besökares användarupplevelse och öka era antal konverteringar. Genom att använda GA4 kan ni också identifiera möjligheter att optimera er marknadsföring och förbättra er ROI.