Google Tag Manager: En introduktion
Här kan du bläddra bland sidans innehåll:
Vad är Google Tag Manager?
Du har kanske hört talas om Google Tag Manager (GTM) förr men känner dig inte helt trygg med vad det är för något eller varför du och ditt företag borde bry sig om det. GTM är en plattform där du kan hantera all din webbplats spårningskod och taggar på samma ställe, utan att du ska behöva gräva i webbplatsens källkod varje gång du ska implementera något.
I dagens digitala landskap är det A och O att förstå dina besökare för att ditt företag ska lyckas. Då gäller det att du kan samla in data kring hur dina besökare beter sig. T.ex – Hur många fyller i ett kontaktformulär och hur har de hittat till vår webbplats? Detta kan du göra med hjälp av att sätta upp spårning i GTM.
Vad är då taggar, kanske du undrar? En tagg är en bit kod som används i en mängd olika syften och inom en mängd olika områden, så som webbanalys, olika typer av kampanjer och remarketing.
Genom att arbeta med alla dina olika typer av taggar i GTM så kan du både spara tid och öka din webbplats prestanda och effektivitet.
Vad är taggar för någonting?
När det kommer till taggar på en webbplats så är det en bit kod som används för att skicka information vidare till externa verktyg. Denna kod behöver du lägga in på var och en av dina sidor på din webbplats för att kunna spåra vad som händer, så länge du inte använder dig av en Tag Manager.
Taggar är fördelaktiga eftersom att de kan ge dig värdefulla insikter som i sin tur kan hjälpa dig att förbättra din webbplats och dess konverteringar.
En tagg kan t.ex vara en konfigurationstagg för Google Analytics eller en Facebook Pixel.
Hur fungerar Google Tag Manager?
När det kommer till taggar på en webbplats så är det en bit kod som används för att skicka information vidare till externa verktyg.
Denna kod behöver du lägga in på var och en av dina sidor på din webbplats för att kunna spåra vad som händer, så länge du inte använder dig av en Tag Manager.
Taggar är fördelaktiga eftersom att de kan ge dig värdefulla insikter som i sin tur kan hjälpa dig att förbättra din webbplats och dess konverteringar.
En tagg kan t.ex vara en konfigurationstagg för Google Analytics eller en Facebook Pixel.
Vad är spårning för något?
Spårning är kortfattat att man samlar in information kring besökarna på en webbplats och vad de gör på webbplatsen. Google Analytics 4 har en del spårning uppsatt från början som t.ex hur många besökare som webbplatsen ”drar till sig”. Den ”standarspårningen” täcker dock inte allt.
Vill du veta hur många som klickar på en speciell knapp, hur många som lägger till en produkt i varukorgen eller liknande så krävs det att du sätter upp spårning via GTM. Genom att spåra specifika saker så kan man t.ex dra insikter kring vilka kanaler det är som bidrar till våra konverteringar för att på det viset veta vart man bör lägga tyngden budgetmässigt.
7 fördelar med att använda Google Tag Manager
1. Tidsbesparande och förenklande
Det är tidsbesparande, istället för att behöva lägga in kod för var och ett av verktygen, sätta upp separat spårning för de olika verktygen, så kan man samla allt i GTM.
2. Förbättrad sidhastighet
Istället för att ha mängder av kod liggandes på webbplatsen för var och ett av verktygen som används så räcker det med en bit kod som är på plats.
Att ha många olika script liggandes i koden gör din webbplats långsammare. Vilket är negativt ur flera synvinklar bla för SEO och för användarupplevelsen i stort.
3. Hantering och uppsättning av spårning
Utan GTM så skulle du i en del verktyg, behöva implementera en separat spårningskod på din hemsida, förutom den koden du redan har lagt till för verktyget i sig.
I GTM så kan du samla all spårning under ett tak, du kan dessutom återanvända dina spårningstaggar för andra verktyg, om du vill spåra samma saker.
4. Komplement till andra verktyg
Varför behöver vi GTM? Det går ju redan att sätta upp spårning i Google Analytics? Nja, det är en sanning med modifikation. Det är korrekt att det går att sätta upp spårning direkt i GA.
Möjligheterna är dock begränsade, det finns en hel del saker som du kan sätta upp spårning för i GTM som inte går att sätta upp i GA4. GTM är navet, utan GTM är inte GA4 fullständigt.
5. Sparar pengar
Det sparar tid och pengar genom att eliminera behovet av att involvera en webbutvecklare varje gång du vill lägga till eller uppdatera en tagg.