Digitala nyheter V.7 - Tactical Digitals highlights
Den här veckan kan du bland annat läsa om hur miljontals människor registrerat sig för att testa det nya AI-drivna Bing, nya funktioner till plattformen Microsoft Advertising och om hur Instagram sätter slutdatum för sin live-shoppingfunktion. Detta är några av ämnesområdena som står på menyn i veckans digitala nyheter.
Om du inte redan gör det – prenumerera på våra digitala nyheter för att istället få våra nyheter i din mailkorg.
Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för V.7 😎
Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇
Över en miljon människor registrerade sig för att prova det nya AI-drivna Bing - under loppet av 48h
Microsoft meddelade i går kväll att under loppet av 48 timmar hade över en miljon människor anslutit sig till väntelistan för den nya AI-drivna Bing-sökmotorn.
Tisdagen den 9/2 skrev Search Engine Land om tillkännagivandet av den nya AI-drivna sökningen som visas i Bing Search. Man förklarade också hur annonser skulle se ut i den nya Bing-upplevelsen samt hur Bing var tvungna att uppdatera sina riktlinjer för webbansvariga för att stödja den nya chattupplevelsen,
Vad innebär detta för oss marknadsförare? Svaret är att det kan komma att innebära en hel del i förhållande till hur vi spenderar våra dagar när vi jobbar med annonsering och SEO om Microsoft lyckas sno åt sig marknadsandelar från Google.
Just nu är vi SEO:are och PPC:are i hög grad fokuserade på Google Sök och Google Ads. Men med ett AI-drivet Bing finns det inget som säger att Microsoft inte kommer kunna röra om ordentligt i hierarkin.
Om så är fallet, kan ditt fokus som marknadsförare behöva ändras – något som framtiden får utvisa.
Microsoft Advertising lanserar målgruppssegment
Microsoft Advertising expanderar: Plattformen har i skrivande stund, utökat sin räckvidd till 164 marknader över hela världen, vilket ger företag möjlighet att nå över 1 miljard människor.
I samband med plattformens expandering, har man tagit fram nya funktioner: Automatisk budgivning, målgruppssegment och förbättringar av konverteringsspårning.
Microsoft Advertisings ambition är att förenkla vardagen för sina användare, samt ge dem en möjlighet att effektivisera sitt arbete med sin digitala marknadsföring.
Microsoft Advertising förbättrar även sin konverteringsspårning genom att man nu erbjuder möjligheten att ta bort Universal Event Tracking-taggar (UET), en förenklad installation för anpassade händelser och funktionen att snabbt implementera konverteringsspårning i alla konton.
Företaget har dessutom gjort Google Import för smarta kampanjer tillgängligt på 11 marknader, vilket gör det lättare för annonsörer att överföra sina kampanjer från Google Ads till Microsoft Advertising.
Tactical Digital följer spänt plattformens utveckling och ser till att hålla er uppdaterade.
TikTok förbättrar räckvidden för organiskt innehåll med förbättrade "Promote"-funktioner
“Promote”-funktionen är en bekväm metod för att öka prestandan för ditt organiska innehåll. Nu gör TikTok det lättare för varumärken att öka synligheten för sina inlägg genom förbättrade “Promote”-funktioner:
Fler besök på din TikTok-sida – fokuserar på att låta användaren leda trafik tillbaka till sin TikTok-sida.
“Fler meddelanden” – uppmuntrar mer direkt interaktion i appen.
Förbättra samarbetspartners innehåll – användare kan nu använda Promote för att förstärka innehåll från innehållsskapare som de arbetar med.
Rikta in din målgrupp efter plats – Slutligen, TikTok har lagt till marknadsföringsinriktning för “plats”, vilket hjälper små och medelstora företag att nå relevanta målgrupper i appen.
Instagram avslutar sin live-shoppingfunktion i mars
Från och med den 16 mars 2023 kommer användare inte längre att kunna tagga produkter under livestreaming.
Effekterna av pandemin är fortfarande märkbara. Under pandemin ökade onlinehandeln, men efter att saker och ting återgått till det normala, fann analytiker att amerikanska konsumenter inte fullt ut hade anammat liveshopping, som bara utgjorde 5% av den totala e-handelsförsäljningen i landet.
Denna analys kan ha fått Instagram att tänka om – eftersom man nu väljer att avsluta sin live-shoppingfunktion i mars. Istället kommer man att prioritera reklam som ett huvudsakligt sätt för användare att upptäcka företag och handla.
Har Instagram tagit rätt beslut? – Fortsättning följer.