Vad är kannibalisering av sökord och hur fixar man det?

Vad är kannibalisering av sökord?

Kannibalisering av sökord är ett utbrett problem inom sökmotoroptimering (SEO). Problemet uppstår när flera sidor på en webbplats (medvetet eller omedvetet) försöker ranka på samma sökord, vilket skapar förvirring för sökmotorerna. Det skapas alltså en intern konkurrens mellan sidorna.

Detta leder, i sin tur, till att sidorna på din webbplats inte presterar så bra som de hade kunnat göra och försämrar webbplatsens möjligheter när det kommer till att ranka högt i sökmotorerna.

Ifall en webbplats lider av problem med kannibalisering av sökord så visas inte webbplatsen högkvalitativa texter eller skribentens kunskaper upp ordentligt. Istället för att säga till Google att ”Kolla här vilka kvalitativa texter jag har” så säger du ”Väg mina sidor mot varandra och välj ut den du tycker är bäst”, detta leder ytterst sällan till något bra. Det leder ofta till att den ”sämre” sidan syns över det bättre alternativet i sökmotorerna. 

Kannibalisering av sökord är alltså ett väldigt allvarligt problem.

kannibalisering av sökord

Hur identifierar man ifall man är drabbad av kannibalisering?

Det finns flera sätt att identifiera ifall man är drabbad av sökordskannibalisering på och vi ska ge er 3 exempel på metoder att använda sig av:

1. SEMrush:s verktyg “position tracking”

SEMrush är ett brett verktyg som du kan använda för det mesta när det kommer till SEO, även identifiera kannibalisering. I SEMrush Guru och Business prenumerationer hittar du fliken “Cannibalization” när du klickar in på position tracking. 

I rapporten cannibalization kan du analysera vilket sökord som helst och se hur flera olika URL:er rankar och i sin tur kunna prioritera vilka sidor du bör ta tag i först med sökvolym, uppskattad trafik och aktuell position i åtanke.

kannibalisering SEMrush
Bild:SEMrush

2. Google Search Console

Google Search Console (GSC) är ett gratis verktyg som dessutom är väldigt bra för att kunna identifiera kannibalisering av sökord. För att kunna göra detta, hitta “performance” rapporten och klicka in där. Ifall du bläddrar ner så hittar du en mängd olika sökord. Dessa sökord är de sökord som din sida har gjort sig förtjänt av impressions på. 

Klicka på det sökord du vill kontrollera och välj “pages” fliken för att se vilka url:er som har synts på det specifika sökordet. Syns det flera url:er? Då kan det vara tal om en kannibalisering.

Google search console kannibalisering

3. Gör en sökning på Google och ta bort “host clustering”

Genom att göra en helt vanlig sökning på Google på det sökord du vill kontrollera och ta bort host clustering (detta är en funktion där Google tar bort flera liknande resultat från samma webbplats i sökresultaten) så kan du identifiera ifall du är drabbad av kannibalisering.

Hur gör du då detta? Jo, detta gör du genom att lägga till &filter=0 i sökningens url. 

Dyker det upp flera sidor när du gör sökningen? Då rekommenderar vi att fortsätta läsa artikeln för att hitta olika lösningar.

ta bort clustering google

Hur påverkar kannibalisering din webbplats?

Kannibalisering kan ha förödande konsekvenser för dina förutsättningar när det kommer till SEO. Det är ett så pass utbrett problem att det finns väldigt många människor och företag som lider av kannibalisering av sökord utan att vara medvetna om det. 

Det kan till och med vara så att företagen är nöjda och tårtan dukas fram för att fira 5:e platsen på Google, för det är ju jättebra. Eller är det? Saken är den att ifall de skulle haft koll på kannibalisering så kunde de ha rankat än högre och konverterat betydligt bättre.

Nedan kan du läsa 4 exempel på varför kannibalisering är dåligt för din webbplats:

Kannibalisering försämrar din prestation i sökmotorerna

Istället för att ha en auktoritär och bra sida som konkurrerar i söket så sprider du ut din CTR bland flera halvt relevanta och halvbra sidor. För att sammanfatta det så har du helt enkelt skapat ett inbördeskrig mellan dina sidor där det inte finns någon riktig vinnare.

Du tappar länkstyrka

Istället för att sitta på en informativ sida som drar åt sig alla backlinks så kommer du nu ha flera stycken som splittar på backlinksen. 

Du vill inte lägga tid och energi på att försöka jobba in 12 länkar till en sida och 13 till en annan när du skulle kunnat dra in 25 länkar till en och samma sida, detta hade precis som det låter genererat bättre resultat. 

Förutom detta så låter det väl rätt logiskt att det är lättare att dra till sig länkar till en stor, informativ artikel än till flera halvt informativa artiklar med ett rätt grunt innehåll?

Google kan välja bort den mest relevanta sidan

Sökord är fortfarande hur vi berättar för Google vad en sida handlar om. Om dina sidor riktar in sig på samma sökord så leder detta till att Google, för egen maskin, försöker att förstå vilken av de olika sidorna som är mest relevanta. 

När innehållet på de sidorna är snarlika kan det förvirra Google och resultera i att ett av de mindre bra alternativen väljs ut.

Din conversion rate kan få lida

Det är ofrånkomligt att en av dina kannibaliserande sidor kommer att konvertera bättre än de andra. Istället för att dina nya besökare skickas till en sida som är så auktoritär och informativ som det bara går så kommer du att tappa potentiella konverteringar på grund av att de skickas till mindre relevanta sidor. 

Att besökare klickar in på sidor som ses som irrelevanta är aldrig ett vinnande koncept.

Hur fixar man till sökordskannibalisering?

Det finns en mängd olika metoder för att undvika och fixa till kannibalisering. Vi tänkte ge er exempel på ett par stycken för att få en tanke om vad man kan göra för att åtgärda det:

1. Gör rätt från början

Genom att genomföra en sökordsanalys och sätta upp en plan för webbplatsens struktur redan innan man bygger den eller åtminstone adderar innehåll så undviker man problematiken redan från början.

Vi misstänker dock att du som läser detta inte har gjort rätt från början.. Men ta det lugnt, det finns lösningar och vi ska ge exempel på några stycken av de lösningar som finns.

2. Använd redirects

Vi motsätter oss mot att använda sig av redirects i för stor utsträckning då det kan göra din sida långsammare men i det här fallet kan det vara nödvändigt. Redirects tillåter dig att döda de mindre relevanta sidorna och länka dessa till en ensam, mer relevant sida. 

3. Förbättra arbetet med internlänkning

En metod är att länka från den sida som du inte vill ska ranka till den rätta med en exakt ankartext. Detta gör att du, för Google, berättar på ett tydligt sätt vilken sida det är som är viktigast. 

4. Uppdatera den rätta sidan regelbundet

Genom att regelbundet uppdatera den sida som du vill ska synas så kommer Google att uppfatta den som viktigare. Google ser helt enkelt på det som så att en sida som är viktig uppdateras oftare medans en sida som aldrig uppdateras inte är lika viktig.

Behöver du hjälp? Boka ett gratis möte.

Behöver du hjälp med kannibalisering eller andra bitar inom SEO? Boka in ett kostnadsfritt möte med oss eller kontakta oss via formuläret så pratar vi mer.