Digitala nyheter V.44 - Tactical Digitals highlights
Det digitala landskapet är i ständig rörelse. Tactical Digital hjälper er hålla fingret på pulsen!
Veckans meny:
-G7 länderna enas om en uppförandekod för företag som utvecklar AI.
-Påträngande annonser kostar varumärken förlorade kunder och marknadsföringsresultat.
-Chromes IP-adressskyddsinitiativ skapar nya utmaningar för marknadsförare.
-Tre sätt att generera unika content-idéer från verkliga insikter för att sticka ut från konkurrensen.
Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för vecka 44!
Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇
1.G7 länderna enas om en uppförandekod för företag som utvecklar AI.
2.Påträngande annonser kostar varumärken förlorade kunder och marknadsföringsresultat.
3.Chromes IP-adressskyddsinitiativ skapar nya utmaningar för marknadsförare.
4.Tre sätt att generera unika content-idéer från verkliga insikter för att sticka ut från konkurrensen.
G7 länderna enas om en uppförandekod för företag som utvecklar AI.
Uppförandekoden är en temporär åtgärd före regleringar, avsedd att uppmuntra företag att minska risker och missbruk av AI-teknologi. G7-gruppen, en grupp av världens sju mest avancerade ekonomier, har enats om en uppförandekod för företag som utvecklar artificiell intelligens (AI).
Även om uppförandekoden är frivillig, är den tänkt att fungera som vägledning för företag som utvecklar AI-teknologier, en temporär åtgärd tills formella regler är på plats.
Vad innebär avtalet?
Uppförandekoden är ett elva-punkters avtal som syftar till att främja säkra och ansvarsfulla metoder vid framtagning av AI-verktyg. Enligt rapportering från Reuters innehåller dokumentet följande formulering:
”…. syftar till att främja säker, pålitlig och förtroendegivande AI över hela världen och kommer att erbjuda frivillig vägledning för åtgärder av organisationer som utvecklar de mest avancerade AI-systemen, inklusive de mest avancerade grundmodellerna och genererande AI-system.”
Många av de ledande AI-företagen har redan utvecklat sina egna frivilliga riktlinjer och finansierat organisationer för att studera säkerheten vid utvecklingen av AI.
Anthropic, Google, Microsoft och OpenAI har meddelat en säkerhetsforum för att studera möjliga risker med AI och nyligen lovat att donera 10 miljoner dollar till organisationen.
Samma organisationer, plus IBM, Meta, Nvidia och Palantir, har också enats om en säkerhets- och säkerhetsförsäkran vid utvecklingen av AI. G7-avtalet följer i stora drag dessa konturer.
Trots det frivilliga avtalet är det viktigt eftersom det understryker vikten av att utvärdera möjliga risker och uppmanar företag att vidta åtgärder innan formella regler införs.
Påträngande annonser kostar varumärken förlorade kunder och marknadsföringsresultat.
Störande annonser som avbryter konsumenters webbupplevelser eller shoppingresor riskerar att minska engagemang och framför allt förlorade möjligheter till konvertering och försäljning, enligt en undersökning från Wunderkind, en performancemarketingkanal.
Undersökningen, som omfattade 1 000 digitalt aktiva konsumenter i Wunderkinds senaste rapport, visade att 70% av dem anser att annonsörer inte respekterar deras digitala upplevelse. Dessutom rapporterar hela 95% att deras konsumtion av innehåll störs av påträngande annonser.
Enligt studien känner nio av tio (92%) konsumenter att annonser blir alltmer påträngande.
Dessa störande annonsupplevelser påverkar inte bara användarupplevelsen på webbplatsen negativt utan irriterar också konsumenter samt avbryter deras surfning och köpresa. De leder även till lägre engagemang och, viktigast av allt, resulterar i färre konverteringar, vilket minskar effektiviteten hos annonser och sänker marknadsföringsavkastningen och avkastningen på annonsering (ROAS) avsevärt.
Rapporten visar entydiga resultat.
Wunderkinds undersökning avslöjade att 91% av konsumenter inte kommer att köpa från varumärken som visar annonser som de uppfattar som påträngande. En separat studie från Bulbshare rapporterade att störande annonser får 99% av Generation Z-konsumenter att ofta hoppa över annonser, medan nästan två tredjedelar (63%) av onlineshoppare använder adblockers för att helt undvika onlineannonser.
Och det är inte bara konsumenternas åsikter som pekar på effekterna av påträngande annonser; en undersökning av 100 höga marknadsföringsexperter, också utförd av Wunderkind i dess rapport ”CMO State of the Union 2023”, visade att hälften (50%) kände att digitala annonser inte ökade varumärkeslojalitet och 44% sa att deras onlineannonser inte genererade tillräckligt med försäljning.
Tidpunkten för annonsering har stor betydelse.
Mer än två tredjedelar (68%) av konsumenterna som intervjuades av Wunderkind skulle vara mer benägna att engagera sig med en annons när de har klickat bort från innehållet. Samtidigt skulle 60% föredra att bara se annonser när de har avslutat sitt engagemang med innehållet på webbplatsen.
Amy Pearce, chef för annonsering på Wunderkind International, sa: ”Annonser framställs ofta som de ’onda’. Men sanningen är att när annonser visas vid rätt tidpunkt, för rätt användare, på rätt sätt – och ofta på ett mer organiskt sätt – är konsumenterna glada och villiga att engagera sig på ett meningsfullt sätt.
På samma sätt som detaljhandlare och varumärken fokuserar på att anpassa shoppingupplevelsen, måste varumärken överväga hur och när en annons bäst serveras till konsumenterna för att skapa användarcentrerade annonseringsupplevelser som ökar engagemang och konverteringar som ger avkastning på investeringen.”
Chromes IP-adressskyddsinitiativ skapar nya utmaningar för marknadsförare.
Google förbereder sig för att testa en ny funktion i Chrome som kommer att låta användare dölja sina IP-adresser genom att använda proxy-servrar.
I början kommer detta vara en valfri funktion, liknande Apples ’Be om att inte spåra’-alternativ.
Oron är att IP-adresser, precis som kakor (cookies), kan användas för att spåra online-aktiviteter och skapa ihållande användarprofiler.
Tanken är att om kakor utgör ett hot mot integriteten, så gör även IP-adresser det.
Skydd av IP-adresser är inget nytt. Precis som de redan har avvecklat kakor, har webbläsare som Firefox och Safari redan någon form av skydd på plats.
Men med tanke på Chromes dominans på webbläsarmarknaden kommer detta att få en betydande påverkan, inte minst inom marknadsföring.
Skydd av IP-adresser verkar gå snabbare för den mest populära webbläsaren än avvecklingen av cookies.
Google rör sig snabbt. Även om de inte är de första att erbjuda skydd för IP-adresser, så verkar ”Google vara mer beslutsamt än de flesta av de stora aktörerna”, säger Aaron Grote, vice VD för digitala produkter på datainriktade byrån Stirista.
När det gäller den tid det tar för Chrome att lösa cookie-problemetproblemet, säger han: ”Vi har sett att en del av det beror på regleringsuppmärksamhet. Det jag har märkt är att inget av detta verkar gälla för IP-skydd. Regleringsmyndigheter verkar inte se den typen av arbete som anti-konkurrens.”
Trots vad Grote kallar ”en accelererad förlust av identitetssignaler” förutspår han inte några nya påverkningar på marknadsförare. ”När människor förlorar cookie-signaler, särskilt på iOS-sidan, har vi lärt oss att antingen acceptera det och hantera det eller hitta alternativ”.
Ändå betonar han att detta inte är en åtgärd från någon nischwebbläsare. ”Detta rullas ut till Chrome. Det är enormt, och det är något som folk inte är vana vid att hantera.”
Tre sätt att generera unika content-idéer från verkliga insikter för att sticka ut från konkurrensen.
Marknadsförare befinner sig ofta på avstånd från de dagliga operationerna. Vi är inte alltid direkt involverade i produktutveckling, hantering av arga kundsamtal eller försäljning ute på fältet. Ibland arbetar vi till och med på reklambyråer, en nivå bort från butiksgolvet och direkt interaktion med målgruppen. Hur kan vi då:
- Veta vad vi ska skriva om?
- Integrera meningsfulla insikter i våra webbsidor eller annonser?
- Effektivt övertyga vår målgrupp om att vi är det bästa valet jämfört med våra konkurrenter?”
1. Använd de anställdas erfarenheter!
En bra källa kan vara dina medarbetare som är närmast kunderna. Beroende på din verksamhet kan eran verksamhet ha:
Säljare
- Säljare tjänar sitt levebröd genom att skapa förtroende, framhäva fördelar och minska potentiella kunders eller klients farhågor.
- En framgångsrik säljare har redan utarbetat ett script baserat på vanliga smärtpunkter och exakt vilket budskap som kan övertyga människor att köpa.
Kundtjänstrepresentanter (KTR)
- Som frontlinje-arbetare som har mest kontakt med befintliga kunder, vet de vanligaste frågorna och invändningarna folk har.
- Om en KTR regelbundet får samma fråga (säg en gång i veckan eller oftare), bör svaret på den frågan bli innehåll på din webbplats.
De som utför arbetet
- En annan utmärkt källa till innehåll kommer från de som faktiskt utför arbetet. Besök fabriksgolvet, bjud på kaffe till produktionslaget eller följ med installationsgruppen under deras arbete.
- Genom att tillbringa tid med de som faktiskt tillverkar dina produkter eller utför dina tjänster får du en nyförvärvad förståelse och uppskattning för vad de gör.
- Dessutom bör de kunna ge värdefulla insikter om hur du skiljer dig från dina konkurrenter – vare sig det handlar om bättre material, unika processer eller uppmärksamhet på detaljer.
2. Tala med dina nuvarande kunder eller klienter!
Dina nuvarande kunder eller klienter är en annan källa till utmärkta idéer för innehåll. De utgör din bästa resurs för att förstå köparens tankar och beslutsgång.
Om möjligt, försök att regelbundet intervjua några av dina nuvarande kunder. Ställ frågor om:
-Deras problem och bekymmer.
-Hur de undersökte olika alternativ.
-Vad som var viktigt och oviktigt för dem när de fattade ett beslut.
Ibland kan du använda dessa berättelser som grund för fallstudier eller sidor med framhävda projekt på din webbplats. Åtminstone kommer du att upptäcka fraser, ord och begrepp som kan bli viktiga delar av ditt webbplatsinnehåll och dina marknadsföringsinsatser.
3. Undersök dina konkurrenter.
Hitta några av dina konkurrenter och läs varje recension som har tre stjärnor eller färre. Dåliga eller blandade recensioner kan erbjuda en guldgruva av information om vad folk inte gillar med dina konkurrenter.
Dessa punkter kan användas i dina marknadsföringsinsatser eftersom de representerar smärtor som din målgrupp upplever och som dina konkurrenter inte bemöter.