Annonsering på Facebook

Vad är annonsering på Facebook?

Annonsering på Facebook är som det låter, annonser i världens största sociala medie, Facebook. Facebook erbjuder företag helt unika möjligheter sett till mängden människor man potentiellt kan nå ut till.

Annonsering på Facebook låter dig att promota ditt företag, tjänster, produkter eller Facebook-sida i flödet på Facebook. Du kan rikta in din facebook annonsering mot en specifik grupp människor.

Målgrupperna kan du basera på intressen, demografier och beteenden.

Varför ska man arbeta med annonsering på Facebook?

Det finns flertalet fördelar med att annonsera på Facebook.

När du annonserar på Facebook kan du nå ut till en enormt stor publik. Detta tack vare Facebooks ca tre miljarder aktiva användare varje månad.

Facebook har också väldigt avancerade algoritmer som möjliggör mycket specifik målgruppsinriktning när man annonserar i deras plattform.

Det är utöver de två ovan nämnda anledningarna också en väldigt kostnadseffektiv marknadsföringsmetod. Genom att annonsera på Facebook kan man optimera sina annonser för att nå önskade, specifika resultat såsom fler klick eller konverteringar vilket kan bidra till att kostnaderna hålls nere.

Visste du det här kring annonsering på Facebook?

93%

Av alla marknadsförare använder sig av Facebook Ads.

3 miljarder

Människor är aktiva på Facebook månadsvis.

9.21%

Av alla människor som klickar på en annons på Facebook konverterar i slutändan.

78%

Av alla användare på Facebook får upp ögonen för nya produkter och varumärken på plattformen.

Vad leder annonsering på Facebook till?

Genom att arbeta med Google Ads på rätt sätt så kan man uppnå en mängd olika saker.
Vad du vill uppnå skiljer sig såklart från företag till företag, det är helt beroende på hur målsättningarna ser ut. Vad som kan uppnås via annonsering i Google ads är till exempel ökad synlighet, ökad trafik, en ökning av varumärkesmedvetenhet och såklart en ökad försäljning.

Hur arbetar vi med annonsering på Facebook?

Möte

Vi bokar in ett möte där vi diskuterar ert företags målsättningar kring annonseringen på Facebook, vad ni förväntar er från oss och tar fram en gemensam tidsplan för arbetet.

Uppsättning av annonskonto & annonser

Vi sätter upp ert annonskonto på Facebook, skapar annonser samt utför audits efter best practice & analysarbete.

Konverteringsspårning

Konverteringsspårning möjliggör mätningen av antalet konverteringar dina annonser leder till genom att spåra de aktioner som dina besökare utför på din webbplats efter att ha klickat på en annons.

Löpande optimering

Vi utför löpande optimering av annonserna för att förbättra prestandan och effektiviteten av annonserna över tid. I vårt arbete med löpande optimering av dina annonser så använder vi oss av den senaste AI-tekniken för att effektivisera och maximera resultaten för annonseringen på Facebook.

Vill du synas i världens största sociala medie?

    Frågor och svar om annonsering på Facebook

    Det finns många olika typer av annonser att använda sig av på Facebook, inklusive bildannonser, videoannonser, karusellannonser, annonser i messenger med mera.
    När du skapar din annons på Facebook kan du välja att rikta din annons till en specifik målgrupp baserat på faktorer som ålder, kön, geografisk plats, intressen och beteenden.

    En Facebook-pixel är en liten kodsnutt som du kan lägga till på din webbplats. Syftet med pixeln är att samla in data om besökare på din webbplats, såsom deras beteende, intressen och preferenser.

    När någon besöker din webbplats, så laddar pixeln och skickar information om besöket till Facebook. Genom att använda denna data kan du skapa målgrupper för annonsering på Facebook, du kan också spåra hur effektiva dina annonser är genom att se vilka som har klickat på dina annonser och sedan utfört en önskad åtgärd på din webbplats.

    Sammanfattningsvis kan man säga att en Facebook-pixel är ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt att spåra besökare på din webbplats och använda denna information för att optimera dina annonser och nå ut till en mer relevant publik.

    Det finns ingen fast kostnad för att annonsera på Facebook, du styr själv över hur mycket pengar du vill spendera på din annonsering.