Digitala nyheter V.17 - Tactical Digitals highlights
Vi har nu gått in i vecka 17, vilket som vanligt innebär nya digitala snackisar och spekulationer. Vi på Tactical Digital delar med oss av några särskilt heta potatisar som vi inte tror ni vill missa att läsa om.
Läs om hur:
-Google Ads-uppdatering: Enhanced GA4-conversion imports
-Bing Chat blir bättre på nyhetsfrågor och minimerar uteblivna svar
-YouTube uppdaterar policyer kring innehåll relaterat till ätstörningar.
-Ytterligare 9 delstater ansluter sig till federal antitrustprocess mot Google
Unna dig själv 10 minuters läsning samtidigt som du håller dig digitalt uppdaterad.
Välkommen till Tactical Digitals digitala nyheter för vecka 17 😎
Här kan du bläddra bland våra nyheter 👇
Google Ads-uppdatering: Enhanced GA4-conversion imports
Google Ads stöder nu import av “cross channel conversion credits” från GA4. Denna uppdatering möjliggör mer exakt data och förbättrad optimering av annonskampanjer.
För att använda funktionen måste annonsörer migrera till GA4 och skapa rätt konverteringsåtgärder – något som vi på Tactical Digital gladeligen hjälper er med.
Tidigare begränsad till sista klick-attribution
Innan uppdateringen, importerades webbkonverteringar från GA4 baserat på en så kallad “cross channel last click attribution model”.
Detta innebar att konverteringar bara importerades till Google Ads om det sista klicket kom från Google-annonsering. Som en följd av detta missade annonsörerna värdefull konverteringsdata från andra kanaler.
Uppdateringen resulterar i nya möjligheter för konverteringsspårning
Med den senaste uppdateringen kommer Google Ads att importera cross channel conversion data – även om det sista icke-direkta klicket inte kom från Google Ads.
Om data-driven attribution används kommer alla delvis Google-krediter från GA4 att importeras till Google Ads, oavsett var den sista interaktionen ägde rum.
Möjlighet att utnyttja sin annonsbudget på bästa möjliga sätt
Google Ads använder sig av GA4:s konverteringsfönsterinställningar sedan den 31 mars. Denna förändring kommer att ge mer exakta insikter och hjälpa marknadsförare att optimera sina kampanjer mer effektivt.
Google råder annonsörer att granska inställningarna för konverteringsperioden i GA4 och Google Ads för att säkerställa att de överensstämmer med kampanjens mål och mål.
Bing Chat blir bättre på nyhetsfrågor och minimerar uteblivna svar
Microsoft Bing Chat uppdateras ständigt, och nya förbättringar ligger konstant runt hörnet.
Bättre på att svara på nyhetsfrågor
Nu meddelar Microsoft Bing Chat bland annat att de nu är bättre på att svara på frågor relaterade till nyheter. Bing har meddelat följande:
”Vi har vidtagit åtgärder för att hjälpa Bing att ge bättre svar om du ställer frågor om nyheter.”
Matematiska formler och minskat antal onödiga duplicerade sökningar
Andra punkter som Bing nämnde som uppdateringar till Bing Chat inkluderar uppdateringar av:
-Formatering av matematiska formler så att de är lättare att läsa
-Minskat antal slutet-av-konversationsuttalanden som utlöses av Bing Chat
-Minskat antal onödiga duplicerade sökningar som utlöses
-Minimering av fel som ledde till att Bing Chat inte gav något svar på frågor.
Bing Chat kommer med stor sannolikhet driva in mer trafik
Om Bing Chat fortsätter växa i den takt den gör för tillfället, kommer det till största sannolikhet att driva mer och mer trafik över tid.
Dessutom tycker vi att det ska bli riktigt spännande att få uppleva alla snabba förbättringar av AI-sökning och funktioner för AI-chat.
YouTube uppdaterar policyer kring innehåll relaterat till ätstörningar.
Youtube har redan tagit bort innehåll som glorifierar ätstörningar
Som svar på den komplexa relationen mellan psykisk ohälsa och onlineinnehåll, uppdaterar YouTube sin strategi för videor som skildrar ätstörningar.
YouTube har redan tagit bort innehåll som glorifierar eller främjar ätstörningar – nu kommer man även att förbjuda innehåll som upplevs uppmana tittare att ta efter – exempelvis videor som visar eller beskriver störda ätbeteenden, såsom att framkalla kräkningar efter att ha ätit eller att kraftigt begränsa kaloriintaget.
YouTube noterar att man kommer att beakta sammanhanget när man utvärderar nyanserat innehåll. Företagets mål är att skapa en säker plats för gemenskap, återhämtning och resurser samtidigt som man fortsätter att skydda tittare att fara illa.
Åldersbegränsning införs
Videor som fokuserar på ätstörningsåterhämtning eller som ger tillräckligt med utbildning, dokumentär, vetenskaplig eller konstnärlig kontext (EDSA) kan dock fortfarande finnas på YouTube.
Dessa videor kommer dock att åldersbegränsas, vilket gör det otillgängligt för tittare under 18 år.
Visar på engagemang för att främja medvetenhet om mental hälsa
YouTube:s uppdaterade policyer och funktioner för innehåll som rör ätstörningar visar på dess engagemang för att främja medvetenhet om mental hälsa och stödja dem som är i återhämtning.
Genom att samarbeta med experter, införa åldersbegränsningar och utöka krisresurspaneler tar YouTube stora steg mot att säkerställa en trygg och inkluderande online-community.
Ytterligare 9 delstater ansluter sig till federal antitrustprocess mot Google.
En grupp på nio stater, bestående av Michigan, Nebraska, Arizona, Illinois, Minnesota, New Hampshire, North Carolina, Washington och West Virginia, har anslutit sig som en del av en U.S. Department of Justice-stämning mot Alphabets (GOOGL.O) Google.
Enligt departementets uttalande på måndagen hävdar stämningen att sök- och annonsjätten har brutit mot “antitrustreglerna” vid driften av sin digitala annonsverksamhet.
Stämningen har syftat till att Google ska ha utnyttjat sin dominerande ställning
Den ursprungliga adtech-stämningen lämnades in i januari av regeringen och åtta stater. Den har syftat till att tvinga Google att överlåta sin ad manager suite och hävdat att företaget har utnyttjat sin dominerande ställning inom digital annonsering på ett olagligt sätt.
Google har dock förnekat dessa anklagelser och bett domare Leonie Brinkema i Eastern District of Virginia att avvisa fallet.
Planerad rättegång i september
Denna adtech-stämning kommer efter en separat stämning från 2020, inlämnad under Trump-administrationen, som anklagat Google för att bryta mot antitrustlagen för att upprätthålla sin sökdominans. Rättegången för detta fall är planerad till september.
Konsekvenserna kan leda till en ökad transparens samt en bättre kontroll över kampanjer
Antitrust-stämningar mot Google kan omforma det digitala annonsekosystemet genom att främja en mer konkurrensutsatt marknad med rättvisare prissättning, ökad transparens och bättre kontroll över kampanjer.