Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?

CRO – Konverteringsoptimering går ut på att få dina besökare att göra det du vill att de ska göra.

 Alla webbplatser har någon form av konverteringsmål, det kan handla om köp, bokade möten eller prenumerationer för att ge några exempel. 

Konverteringsoptimering är applicerbart på alla typer av verksamheter och webbplatser. Oavsett om det är så att du driver ett byggföretag, en frisörsalong eller en E-handel så handlar det i slutändan om att du vill att besökaren ska göra något.

Det är där som konverteringsoptimering kommer in i matchen.

Genom att genomföra förändringar på en webbplats för att göra den t.ex. mer användarvänlig, tydlig och förtroendeingivande kan leda till en ökad konverteringsgrad, dvs. antalet besökare som utför en önskad aktion på webbplatsen.

Varför konverteringsoptimering

Varför ska du arbeta med konverteringsoptimering?

CRO handlar om att få dina besökare att utföra den handling du vill att de ska utföra. Det är väldigt lätt att tro att allt handlar om att öka trafiken till sidan och sedan löser sig resten på egen hand.

Trafiken är extremt viktig, förstå oss rätt men när du har fått trafiken till din sida så gäller det att få dina besökare att börja konvertera. 

Konverteringsoptimering handlar alltså om att ta vara på den trafik du har på din sida idag och öka din conversion rate. 

Fokuset ligger på att minimera din verksamhets kostnad per konvertering och i förlängningen maximera vinsten. Varför lägga massa pengar och tid på att få besökare när de ändå inte konverterar? 

Visste du det här om konverteringsoptimering?

223%

Företag som börjar arbeta aktivt med konverteringsoptimering upplever i genomsnitt en ökning av dess ROI med 223%

69.8%

Så stor andel av alla som lägger en produkt i varukorgen, lämnar det där. Genom att arbeta med CRO så kan man minska den procentsatsen och se till att fler genomför ett köp

88%

Av alla besökare kommer aldrig att besöka din webbplats igen efter en dålig användarupplevelse

1 kr

Per 92 kronor som har spenderats på att få en kund så spenderas i genomsnitt enbart 1kr på att faktiskt få kunden att konvertera. Det låter lite felbalanserat, visst?

När bör du arbeta med konverteringsoptimering?

Ofta fokuseras det väldigt mycket på att dra till sig så mycket trafik som möjligt till webbplatsen, oavsett om det gäller betald trafik eller organisk. Det läggs däremot inte lika mycket fokus på, eller ingen alls, på att ta tillvara på trafiken man drar till sig idag.

Båda delar är viktiga men att enbart lägga fokus på trafik är inte the way to go.

Ytterligare en punkt där en stor del av alla företag gör fel är att de tyvärr optimerar sin webbplats efter vad de själva tycker är bra och inte sätter sig in i vad deras besökare och dess målgrupp vill se och tycker är bra.

Man bör alltid arbeta med konverteringsoptimering, detta för att ta tillvara på varenda besökare som kommer in på webbplatsen och maximera chansen för konvertering och med det maximera chansen för pengar att trilla in.

Vad leder konverteringsoptimering till?

Konverteringsoptimering kan leda till ökad försäljning, bättre användarupplevelse, minskade kostnader per konvertering och bättre insikt om användarbeteenden på webbplatsen. Det är därför en viktig process för företag och organisationer som vill maximera sina resultat digitalt och få ut maximal utdelning från sin webbplats i form av både nöjda besökare och rent intäktsmässigt.

Hur arbetar vi med konverteringsoptimering?

Möte

Vi börjar med att boka in ett möte där vi tillsammans med er definierar vad som räknas som en konvertering för er webbplats. Det kan vara allt från ett köp till en prenumeration eller en nedladdning.

Analys av befintlig data

Vi analyserar befintlig data gällande er webbplats. Vi använder verktyg som Google Analytics för att få information om hur besökare interagerar med webbplatsen, vilka sidor de besöker och hur länge de stannar.

I en del fall utför vi även A/B-testning och andra teststrategier för att testa olika förbättringar på er webbplats.

Vi identifierar eventuella “flaskhalsar”

Vi använder sedan dataanalysen för att identifiera så kallade “flaskhalsar” på webbplatsen. Vilka sidor eller steg i konverteringsprocessen hindrar besökarna från att konvertera? 

Vi identifierar de största hindren och fokuserar på att åtgärda dem först.

Optimering av användarupplevelse

Vi optimerar användarupplevelsen. Det handlar om att göra det enklare för besökare att hitta vad de söker och att göra det enklare för dem att konvertera – t.ex genom tydliga knappar.

Vill du öka din webbplats konverteringsgrad?

    Frågor och svar om konverteringsoptimering

    CRO handlar om att få dina besökare att utföra den handling du vill att de ska utföra. Det är väldigt lätt att tro att det enbart handlar om att öka sin trafik till sidan och sen löser sig resten. 

    Trafiken är extremt viktig, förstå oss rätt men när du har fått trafiken till din sida så gäller det att få dina besökare att börja konvertera. 

    Konverteringsoptimering handlar alltså om att ta vara på den trafik du har på din sida idag och öka din conversion rate. 

    Fokuset ligger på att minimera din verksamhets kostnad per konvertering och i förlängningen maximera vinsten. Varför lägga massa pengar och tid på att få besökare när de ändå inte konverterar? 

    Din konverteringsgrad är hur stor andel i procent av dina besökare som genomför en konvertering på din webbplats. Om 2 av 100 besökare konverterar har du alltså en konverteringsgrad på 2%.

    Konverteringsgraden påverkas av en mängd olika faktorer, inklusive användarupplevelsen på webbplatsen, kvaliteten på erbjudandet, prissättningen, betalningsalternativen, sidhastigheten, sökmotoroptimering och många andra faktorer.
    Konverteringsgraden kan mätas genom att sätta upp mätinstrument på webbplatsen, som till exempel Google Analytics. Genom att spåra besökarens beteende och konverteringar kan du bestämma din nuvarande konverteringsgrad och identifiera områden som behöver förbättras.
    Resultat från konverteringsoptimering kan variera beroende på webbplatsens storlek och befintliga konverteringsgrad. Vissa förbättringar kan ge snabba resultat medan andra kan ta månader att märka en märkbar skillnad.