Konverteringsgrad, vad är det?
Här kan du bläddra bland sidans innehåll:
Vad betyder konverteringsgrad?
Kort och gott så betyder konverteringsgrad hur stor procentandel av din hemsidas besök som resulterar i en konvertering för dig. En konvertering kan vara väldigt många olika saker, det beror helt på din verksamhet och dina mål.
Det kan till exempel vara ett köp, ett ifyllt formulär eller ett bokat möte.
Hur räknar du ut din konverteringsgrad?
För att räkna ut konverteringsgrad så använder du dig helt enkelt av räknesättet du ser här på bilden.
Du dividerar antalet konverteringar med antalet besök på din webbplats och efter det så har du din konverteringsgrad! I vårt exempel så har vi haft 4 konverteringar på 200 besökare, när vi dividerar 4 med 200 så får vi fram svaret 4%.
Använd räknesättet och testa för att räkna ut din konverteringsgrad.
Vad är en bra konverteringsgrad?
Vad är en bra konverteringsgrad? Det är en fråga vi ofta får till oss. Det är även en fråga som inte har något rakt svar. Det kräver en grundlig analys av din webbplats för att komma fram till om din nuvarande konverteringsgrad är bra eller dålig. Detta är vad man kallar för digital analys.
Konverteringsgraden kan variera väldigt mycket beroende på en rad olika faktorer. Konverteringsgraden hos besökare som kommer från Google är ofta annorlunda gentemot konverteringsgraden hos de som kommer till dig webbplats via en annons, för att ge ett exempel.
Finns där då ändå någon siffra att gå efter tänker du kanske? Du kom ju trots allt hit med frågeställningen ”Vad är en bra konverteringsgrad?”.
Det vi kan bjuda dig på är en genomsnittlig siffra även om den inte är något att luta sig emot. Detta eftersom att förutsättningarna och konverteringsgraderna kan skilja sig otroligt mycket från bransch till bransch.
Denna genomsnittliga konverteringsgrad vi pratar om är faktiskt enligt ruleranalytics så låg som 1,8 % och den gäller för e-handel.
Vad kan en ökad konverteringsgrad bero på?
De flesta företagen/webbplatser vill öka sin konverteringsgrad, det är självklart. Det viktiga är dock att inte dra för stora växlar oavsett om det gäller en sämre konverteringsgrad eller en bättre. Om din konverteringsgrad ökar så kan det absolut vara på grund av ett hårt arbete.
Din konverteringsgrad kan också bero på förändringar som dina konkurrenter gör, kanske någon form av erbjudande eller på förändringar i din trafik.
Dessa utomstående faktorer är anledningarna till att du inte ska testa olika alternativa sidor vid olika tillfällen utan testa samtidigt med hjälp av ett A/B test för att resultatet inte ska bli felaktigt.
Tips för konverteringsoptimering
Att arbeta med att försöka att förbättra din konverteringsgrad är oftast en väldigt bra investering. Tänk på det såhär: Ifall du dubblar din konverteringsgrad så dubblar du också dina intäkter!
När man diskuterar konverteringsoptimering så pratar man oftast om att öka sin konverteringsgrad. Detta görs oftast genom att förbättra sin landningssida. För att identifiera vad som behövs förbättras och testa sina förbättringar så rekommenderar vi att du använder dig av A/B test.
Ett A/B test består av 2 varianter av samma sida, man testar dessa mot varandra samtidigt för att undvika att utomstående faktorer påverkar de olika testen olika. Ett A/B test gör att varannan besökare på din hemsida ser version A och varannan får se Version B. Man ställer sedan resultaten mot varandra och den som får mest konverteringar och med det “vinner” används sedan permanent.
Exempel på element som är utmärkta att testa i A/B test är färger eller olika typer av texter. Vill du läsa mer? Här kan du läsa ännu mer om konverteringsoptimering!