Vad är sökord och hur väljer man rätt?
Här kan du bläddra bland sidans innehåll:
Vad är ett sökord?
Vad är egentligen ett ”sökord”? Det är precis som det låter: ett ord man söker på. Google (eller någon annan sökmotor) kommer att försöka leta fram bästa möjliga sida för att matcha det sökordet som användaren har sökt på.
Hur bra din sida matchar med sökordet eller sökfrasen och samtidigt ger värde till användaren, är det som avgör om din sida rankar högt eller lågt i en specifik sökning. Generellt så kan man säga att en högre ranking ger fler klick och en ökad trafik.
Har du riktat in dig på helt rätt sökord för din målgrupp så ökar du med det också flödet av rätt personer in till din webbplats, vilket såklart är ditt mål.
Vad är egentligen ett bra sökord?
Kortfattat så kan man säga att ett bra sökord är ett ord som en potentiell kund till ditt företag kan tänkas att söka efter på Google för att hitta din produkt/tjänst. Med andra ord, det är relevant för din verksamhet och vad du erbjuder.
Ett bra sökord har dessutom en tillräcklig mängd sökningar för att kunna generera trafik till din webbplats och det är önskvärt att sökordet, utöver ovanstående, också är
Ett bra sökord har dessutom en tillräcklig mängd sökningar för att kunna generera trafik till din sida och samtidigt en rimlig konkurrenssituation så att det går att synas på förstasidan.
Ett exempel på ett ord där konkurrensen är något för hård, är ordet “Kläder” det är otroligt svårt för någon relativt liten aktör att ranka förbi de stora jättarna.
Är det inte bara att välja ett sökord?
Nu är det dags för att välja vilka sökord det är du vill ranka på. Det är väl ingenting konstigt? Du har kanske en klädbutik och tänker att det är väl bara att försöka ranka och satsa på ordet “kläder”? Genom att satsa på “Kläder” så kommer väl alla människor som letar efter kläder hitta just din klädbutik, ellerhur? Nja, så enkelt är det tyvärr inte.
Hade det varit så enkelt så hade alla företag och verksamheter rankat 1:a. För tyvärr så är det ju så att du inte är ensam om att sälja kläder, det finns väldigt många andra företag som säljer kläder och en del som är betydligt större företag än vad du själv är och som förmodligen redan arbetat med SEO i 10+ år.
För att kunna konkurrera i Googles sökresultat så gäller det att du väljer smarta sökord som är lämpliga för att försöka ranka på. Hur gör man då det? Här nedan har vi gjort en liten guide kring saker att tänka på:
6 tips för hur du väljer rätt sökord
1. Välj sökord som är relevanta för dig och ditt företag
Relevansen är A och O när det kommer till Google och hur deras robotar bedömer ditt innehåll. Varför är det så? Jo, för att Googles mål är alltid att ge deras användare så bra svar som det bara går att ge på deras frågor/problem.
Detta görs genom att ett gäng sidor dyker upp i sökresultatet. Det skulle inte vara så roligt att söka på en specifik fråga och få förslag på sidor som inte handlar om svar på din fråga, visst?
Tänk på att välja sökord som är relevanta och stämmer överens med ditt innehåll och dina produkter/tjänster.
2. Tänk på intentionen bakom en sökning
SEO handlar inte om att dra in så många besökare som möjligt till en webbplats utan det handlar om att dra in rätt besökare som i slutändan gör något som du vill att de ska göra, oavsett om det är att köpa något eller att fylla i ett kontaktformulär.
Det gäller då att du riktar in dig på sökord som matchar dina mål och vad du vill att dina besökare ska göra. Om du t.ex säljer hoodies så välj ”köpa hoodies” istället för ”information kring hoodies”.
3. Försök att vara specifik
Vi använde oss av ett exempel tidigare att du driver en klädbutik, vi återanvänder det exemplet här. Finns det bara ett ord för att beskriva ditt företag och dina produkter eller kan det vara så att du erbjuder ett brett utbud av kläder? De sökorden med högst sökvolym är inte alltid de som är mest relevanta för dig och ditt företag.
Försök att se ditt företag i en potentiell kunds ögon – vad är det de letar efter när de söker efter dig? Du kan kanske addera en fras till ditt större sökord för att göra det än mer specifikt och relevant för just dig? Detta är vad som kallas för ett ”longtailsökord”. Du kan addera en plats, kategori eller ett verb för att ge några exempel. T.ex ”Jeans i Kristianstad”.
Den stora fördelen med att satsa på mer specifika sökord, är att du når ut till dina kunder väldigt långt in i köpprocessen. När de söker efter de här specifika sökorden så som “köpa kläder i kristianstad” så har de redan bestämt sig för att köpa kläder i Kristianstad.
4. Bli inte för specifik
”Men.. ni skrev ju precis att jag skulle vara specifik?” kanske du tänker.. Jo, det gjorde vi. Förstå oss rätt, det är väldigt bra med specifika sökord men om du blir för specifik så finns det en risk för att du tillslut hamnar på ett ord som ingen söker på.
Blir du för specifik så kanske du optimerar din sida mot sökord som inte kommer att generera någon trafik överhuvudtaget till din webbplats vilket bara är ett slöseri på tid och resurser.
Som du kan se på bilden så sjunker sökvolymen i takt med att relevansen ökar. Du ska alltid sikta på sökorden som hamnar där linjerna korsar varandra, det är där som de mest lönsamma sökorden finns i de flesta fallen.
Glöm alltså inte bort att kolla volymen för ditt sökord innan du sätter igång med arbetet. Detta kan du göra i verktyg som t.ex SEMrush.
5. Se över konkurrensen
Innan du sätter igång med att arbeta mot ett sökord så är det ett måste att se över konkurrensen för sökordet. Detta kan du göra i olika SEO-verktyg men du kan också göra en enkel konkurrenskoll utan något verktyg.
Gå in på Google själv men se till att du har webbläsaren i inkognitoläge. Detta eftersom att Google anpassar sökresultaten efter vad du besökt sedan tidigare, vilket gör att om du gör en sökning utan inkognito så kommer du inte att få neutrala resultat.
När du nu använder dig av inkognitoläget så kan du göra en sökning på det sökordet du vill kolla upp. Är sökresultaten enbart från stora, välkända företag? Ge dig inte på berg om du är sten, det kan kanske vara en idé att starta med något mindre, mer specifikt, sökord. Att ranka på mindre sökord och dra in trafik ifrån söket den vägen så ökar du även dina chanser att ranka på de större orden.
6. Jobba med realism och inte optimism
Slutligen så gäller det att du är realistisk när du väljer sökord. Vilka sökord har du en realistisk chans att synas på? Det är ju alltid positivt att sikta mot stjärnorna men till en början så kan det vara klokt att sikta mot molnen.
Du kan lägga ner hur mycket tid som helst på SEO, det finns alltid mer att göra. Med det sagt så är det viktigt att lägga ner tiden på sökord som faktiskt blir lönsamma i slutändan så att du inte kastar tid och resurser rakt ner i sjön. SEO tar tid så tänk alltid långsiktigt.
Bonustips
Ett litet extra tips från Tactical Digital:
Skapa regelbundet relevant content till din sida och utför innehållsanalyser med jämna mellanrum. Ifall du regelbundet skapar content så kommer du att synas på en hel del sökord som du inte ens i dina vildaste drömmar skulle kunna tro att människor söker på. Dessa sökord är ofta sökord som kommer vara lönsamma för dig och som du bör börja optimera mot.