Vad är en sökordsanalys och hur utför du en?
Här kan du bläddra bland sidans innehåll:
Vad är en sökordsanalys?
För att överhuvudtaget kunna arbeta med SEO så krävs det att du har koll på vilka sökord du ska optimera mot och fokusera på. Du vill synas högt upp i sökresultaten på rätt sökord och sökfraser för att nå ut till din målgrupp.
Men hur kommer du då fram till vilka sökord och sökfraser som är rätt för ditt företag och webbplats? Det gör du med hjälp av en sökordsanalys. En sökordsanalys ger dig svar på vilka sökord som kan vara relevanta för din verksamhet men också vilka sökord som kan bidra till att nå de resultat och mål som du vill nå.
Rom byggdes inte över en natt och det kan ta tid att nå resultat, just därför är det viktigt att satsa på rätt sökord direkt.
Varför är det viktigt att genomföra en sökordsanalys?
En sökordsanalys är så viktig eftersom att den är grunden i hela din SEO-strategi. Du måste veta vilka sökord du ska optimera mot för att arbeta med SEO.
Om du inte genomför en sökordsanalys så riskerar du att lägga ner tid och pengar på att optimera mot sökord som inte ger dig någon trafik eller utväxling i slutändan, du hade lika gärna kunnat kastat pengarna ner i sjön.
Ett annat vanligt misstag som företag gör när man inte genomfört en ordentlig sökordsanalys är att man optimerar sin webbplats mot sökord som är baserade på hur man själv pratar om sina produkter eller tjänster vilket sällan stämmer överens med hur målgrupperna pratar och söker.
Resultatet av detta blir att du inte når ut till dina potentiella kunder och dina potentiella kunder hittar inte dig.
Det är därför otroligt viktigt att genomföra en sökordsanalys innan du skapar ett enda ords innehåll på din webbplats.
Benämningar att ha koll på
Sökintention
En stor del i en sökordsanalys är att förstå varför en person söker på ett sökord eller en sökfras, alltså användarens sökintention. Först då kan du börja skapa innehåll på din hemsida, innehåll som svarar på användarens sökintention.
Personer som befinner sig på olika steg i köpresan har oftast olika köpintentioner. Om en person är långt ifrån själva köpsteget så gör personen oftast fler informativt inriktade sökningar medans personer som är närmre köpet gör fler sökningar som är inriktade på själva köpet.
Vi använder ett exempel. Tänk att du blir sugen på att gå på bio, då gör du kanske först en informativ sökning kring vad det går för filmer just nu, efter att du har bestämt dig för en film så gör du kanske en köpinriktad sökning på ”köpa biobiljett”. Alltså, olika långt gånget i köpresan, olika intentioner med sökningarna.
Just detta exemplet är väldigt tydligt men det är inte alltid som det är lika glasklart vilken intention användare har med sökningar på olika sökord, då krävs det analyserande för att förstå.
När du förstår intentionen bakom en sökning så kan du också prioritera vilka sökord som är viktigast för dig och din verksamhet.
Vi rekommenderar, i de allra flesta fallen, att starta med att skapa relevant innehåll för de sökorden som du, i din sökordsanalys, analyserar är långt fram i köpresan. När du har gjort detta så kan du börja skapa innehåll för sökningarna som är tidigare i kundresan.
Sökvolym
Hur många är det egentligen som söker efter ett visst sökord på Google varje månad? Det är betydelsen av ”sökvolym”. I teorin så kommer du alltså att synas mer och dra in fler besökare från Google genom att optimera mot sökord med högre sökvolymer.
Sökord som ingen människa söker på är däremot inget att optimera efter. Därför är det väldigt viktigt att se över hur många det egentligen är som söker på ett sökord.
Primära och sekundära sökord
När du arbetar med att optimera en landningssida så bör du alltid använda dig av ett primärt sökord och flera sekundära sökord. Det primära sökordet är det huvudsakliga ordet som du vill ranka på, oftast ett sökord med en högre sökvolym än de sekundära och de sekundära sökorden är sökord som är relaterade till det primära som finns till för variation i texten.
Du kan alltså i teorin ranka 1:a på flera stycken sökord med en och samma landningssida.
Viktigt är att de sekundära sökorden faktiskt är relaterade till det primära, annars skapar det förvirring för dina besökare och för sökmotorernas robotar.
Long tail-sökord
Förutom att vi brukar prata om primära och sekundära sökord så pratar vi även om longtail-sökord. Svansen, som ordet antyder finns, är kortfattat en förlängning på ett sökord. Det kan till exempel vara “gröna långa byxor” istället för ”byxor”.
Longtail-sökord är så bra eftersom att de är så specifika. När du drar till dig besökare från ett specifikt longtail-sökord så är det besökare som letar efter något specifikt. Oftast är det också betydligt lägre konkurrens på dessa mindre, smalare sökorden än de större.
Vid optimering mot ett generellt sökord konkurrerar du mot alla andra företag inom din bransch i hela Sverige och ibland i hela världen medans konkurrensen är smalare på ett longtail-sökord.
Var sjätte sökning som görs har aldrig gjorts tidigare och därmed så kommer det ständigt upp nya longtail-sökord.
Longtail-sökorden är en viktig och värdefull del av en sökordsanalys, glöm inte bort det trots att sökvolymerna är lägre.
Använd sökordsanalysen till att förstå din målgrupp
En sökordsanalys kan hjälpa dig att förstå din målgrupp och vilka problem de letar lösningar på. Det är lätthänt att man skapar innehåll som man själv tycker är bra och relevant utan att tänka på de människorna som faktiskt ska läsa det. Det är inte en vinnande väg utan du behöver anpassa innehållet efter din målgrupp.
Ett övertydligt exempel är att ifall du kallar din produkt för ”velociped” och dina kunder kallar samma produkt för ”cykel” så pratar ni inte riktigt samma språk.
Tänk på konkurrensen
När det kommer till en del sökord och sökfraser så är konkurrensen stenhård på Google. Det handlar delvis om sökningar som har en stor sökvolym men också om sökord med mindre sökvolym men som har ett tydligt samband med att spendera mycket pengar.
Ett exempel på just detta kan vara “Crosstrainer” då man kan tänka sig att en person som söker efter detta är villig att spendera mer än någon som söker på “Hantlar”. I en del branscher så kan ett enstaka besök från Google vara värt tusentals kronor.
Man kan då räkna med att företagen som vill synas på dessa sökorden lägger stora resurser på just detta. För att du ska synas på detta konkurrensutsatta sökordet krävs det att du åtminstone lägger ner lika stora resurser.
Guide för enkel sökordsanalys
Verktyg för sökordsanalys
Det finns otroligt många verktyg för sökordsanalys på marknaden. En del av dessa verktyg är helt gratis medans en del kostar pengar, ibland väldigt mycket. Nedan listar vi de verktygen som vi själva använder för sökordsanalyser.
1.1 Hitta sökord direkt på Google
I exemplet så utgår vi ifrån att du säljer garderober. En metod du kan använda dig för din sökordsanalys är att hitta förslag på sökord direkt i Googles sökresultat.
Det enda du behöver göra är att utföra en sökning och sedan bläddra längst ner på sidan för att hitta ”relaterade sökningar”. Här kan du se 10 gratis förslag på sökningar som är relaterade till vår egen sökning.
Detta är ett bra och gratis sätt för att få förslag på sökord men som du kan se så kan du inte se någon information kring sökvolymer, vilket gör att det finns bättre metoder att använda sig av än just denna.
1.2 Använd SEMrush
Vi själva använder oss av SEMrush för våra sökordsanalyser. SEMrush är ett utmärkt verktyg för att hitta relaterade sökord, få information kring sökvolymer samt konkurrensnivåer. Nackdelen med denna metoden är att den inte är gratis.
2. Lägg in sökorden i sheets/excel
Lägg in alla de sökord du känner är relevanta i ett kalkylblad i Google sheets eller excel. Vi nöjer oss med 20 st sökord denna gången, vilket är en väldigt liten mängd sökord i jämförelse med hur många man brukar hitta vid en ”riktig” sökordsanalys.
När vi lagt in våra 20 sökord ser det ut som på bilden.
3. Rensa dubletter
Det är lätt hänt att det glider in ett par dubletter i ditt kalkylblad nu när du har lagt in alla sökorden. När du gör en sökordsanalys så är det lätt så att du tillslut har så många sökord att det blir svårt att hålla reda på dubletterna.
Då kan vi tipsa om att använda formeln ”=UNIQUE” i Google Sheets för att få bort dubletterna.
4. Slutligen: Bedöm ordens relevans och värde
När du nu har tagit dig så långt i sökordsanalys-processen att du har hittat och lagt in dina sökord samt rensat dubletter så kan det vara klokt att slå ett öga till på din lista av sökord.
Kolla igenom allt en gång till och ranka relevansen för de olika sökorden 1-5 för att sedan kunna sätta en prioriteringsordning för ditt fortsatta arbete med SEO.